klantbeoordeling  / 10
Je bent hier: Over totaalBED › Blog & nieuws

Doodmoe, maar niet slapen. Herkenbaar?

Naar nieuwsoverzicht
06 september 2017

Doodmoe, maar niet slapen. Herkenbaar?Stress doet gekke dingen met je lijf. Het put je uit en zorgt tegelijkertijd dat je moeilijk in slaap valt. Onhandig, want om écht bij te tanken moet je juist slapen. Met deze 7 tips krijg jij jouw slaapritme onder controle.

1. Luister slaapliedjes
Als het voor kinderen werkt, waarom niet voor jou? Youtube staat bol van de slaapmuziek voor volwassenen. De truc achter de triangels en kabbelende beekjes? Het vertraagt je hersengolven. Zet het niet aan tijdens je werk, want echt, het werkt.

2. Kies een vast ritme
Bouw vanaf etenstijd je dag af en doe dat met een vast ritme. Op een gegeven moment gaan jouw lijf en brein erin mee. Bijvoorbeeld: 18 uur avondeten, 19 uur boek lezen, 20 uur ontspanningsoefening, 21 uur slapen.

3. Zet de wekker
Als je moe bent, wil je uitslapen. Toch kun je beter de wekker zetten. En euh, niet snoozen hè. Op een vaste tijd de dag beginnen, helpt om 's avonds goed in slaap te vallen.

4. Weet wat je eet
Geraffineerde suikers, cafeïne, alcohol, zoetigheid en vet eten verstoren je nachtrust. Bananen, warme melk, een lepel honing in je thee of een handje amandelen... dat maakt wél slaperig.

5. Doe een middagdutje
Ben je zo moe dat de nacht steevast te kort voelt? Dat kan een symptoom zijn van burn-out of overspannenheid. Een powernap kan helpen. Niet te kort, want dan word je wel slaperig, maar rust je niet uit. En niet te lang, want dan slaap je 's avonds moeilijker. Anderhalf uur is prima.

6. Maak jezelf moe
Sporten maakt je fysiek moe en verjaagt het stresshormoon. Dus ga hardlopen of een uur gewichten liften. Dan maak je de geluksstoffen endorfine en dopamine aan. Je voelt je op slag beter. Doe dat wel overdag, want sporten wekt op. Zo heb je er overdag de energie van en 's nachts de rust.

7. Schrijf het opEen klassieker, maar het werkt echt: schrijf op waarvan je wakker ligt. Die vriendin die je moet bellen, de vriezer die moet worden ontdooid, een rekening die moet worden betaald. Leg een boekje naast je bed en schrijf het op. Beloof jezelf dat je er overdag mee bezig gaat.

Slaap lekker!

Bezoek een winkel

Vind snel een winkel bij jou in de buurt

Bekijk alle winkels