Hoe stop je nachtelijk piekeren? 5 tips!
klantbeoordeling
 
9,4 / 10
Je bent hier: Over totaalBED › Blog & nieuws

Hoe stop je nachtelijk piekeren? 5 tips!

Naar nieuwsoverzicht
23 maart 2018

Hoe stop je nachtelijk piekeren? 5 tips!Hoe komt het toch dat 's nachts alles tien keer erger lijkt dan overdag? Terwijl ik naar het plafond staar, wordt mijn to do list ineens dubbel zo lang. En plotseling twijfel ik aan mijn prestaties. Heb ik die opdracht van vanmiddag wel goed genoeg gedaan? In deze blog zoek ik uit waarom we juist in de nacht doemdenken én hoe je het malen stopt.

Jij en ik zijn niet de enigen die in bed geregeld tobben. Een kwart van de vrouwen en 15 procent van de mannen ligt er wakker van. Eigenlijk is tobben heel natuurlijk, want hoe voorzichtiger we in het leven staan, hoe groter de kans op overleving. Maar, zodra duidelijk is dat we niet in nood zijn, moet het malen stoppen. Dat die 'stop-knop' 's nachts minder goed werkt, is ook toe te schrijven aan 'de natuur': wanneer je slaperig wordt, daalt je vermogen om nuchter te redeneren. In plaats van oplossingen bedenk je dus rampscenario's.

1. Activeer je 'stop-knop'
Gelukkig kunnen we onze natuur eigenhandig beïnvloeden. Sinds ik weet hoe, tob ik minder. Ik doe het licht aan, sla de dekens terug en stap desnoods eventjes uit bed. Dan ben ik wakkerder en dus helderder.

2. Zoek afleiding
Soms heb ik meer nodig om korte metten te maken met de rampscenario's. Dan moet ik heel bewust mijn gedachten verzetten. Dan ga ik even lezen of zet ik een filmpje op.

3. Denk aan iets leuks
Verder denk ik aan leuke dingen. Elke keer als ik in de verleiding kom om te malen over dat steekje dat ik heb laten vallen of die opmerking die er verkeerd uit kwam,  denk ik aan een leuke herinnering of een grappig moment.

4. Zet jezelf in de 'handelmodus'
Ontdek ik in de avond dat iets mis is, dan is er - voorlopig - niks aan te doen, want alles en iedereen ligt plat. Om het toch alvast 'af te handelen', zet ik op papier hoe ik het wil oplossen, wat daarvoor nodig is en wanneer ik het doe. Dan ligt de oplossing klaar en is mijn hoofd leeg.

5. Laat het los
'Laat het los.' Makkelijker gezegd dan gedaan? Probeer het toch. Parkeer allereerst het probleem zelf tot de volgende dag én laat het 'moeten slapen' los. Als je in bed ligt - ook zonder te slapen - rust je uit. Mocht je nog extra geruststelling nodig hebben: maar liefst 85 procent van onze rampscenario's doet zich uiteindelijk nooit voor.

Slaap lekker!

Bezoek een winkel

Vind snel een winkel bij jou in de buurt

Bekijk alle winkels