Uitslapen. Heerlijk. Langzaamaan wakker worden, je nog een keer omdraaien, weten dat je er nog lang niet uit hoeft en weer verder dommelen. Maar, is uitslapen eigenlijk wel gezond? Vijf redenen waarom je liever op tijd in én uit bed stapt.

Ritme + regelmaat = gezond

Ons lichaam leeft graag volgens een vast patroon. Slapen, eten, werken, sporten. Hoe vaster je ritme, hoe automatischer je slaap komt wanneer je – op de verwachte tijd – in bed ligt. Slaap je uit, dan raakt je vaste ritme in de war. Daardoor slaap je na een weekendje uitslapen vaak moeilijk in of word je ’s nachts vaak wakker. Het gevolg is een slechte nachtrust en vermoeidheid overdag.

Gebeurtenissen verwerken

Aan het eind van je nachtrust zit je in je REM-slaap. In die fase verwerk je informatie uit je wakkere leven. Dingen ‘een plekje geven’ en ‘ergens een nachtje over slapen’, dat gebeurt dus in de ochtend. Als je uitslaapt, zit jij in je REM-slaap terwijl de mensen om je heen wel wakker zijn en dus geluid maken. Dat verstoort je REM-slaap. Zonde van je kans om dingen te verwerken. Slaap je op tijd, dan ben je ook vroeg genoeg in je REM-slaap om die ongestoord door te maken.

Pak je belangrijkste uurtjes mee

Vraag een slaapexpert welke uren van de nacht het meest waardevol zijn en het antwoord luidt: de uren voordat de klok twaalf uur slaat. Aan het begin van de nacht ben je namelijk het diepst in slaap. Wie uitslaapt, gaat de avond ervoor vaak pas laat naar bed. Immers, je kunt toch slapen zo lang je wilt. Niet aan beginnen! Gewoon op tijd erin en op tijd eruit.

Voorkom hart- en vaatziekten

Mensen die in ploegendiensten werken, lopen volgens onderzoek meer risico op hartaandoeningen en diabetes dan mensen met een regelmatige werkweek. Is jouw slaapritme door het vele uitslapen net zo ontregeld als dat van iemand die in shifts werkt, dan loop je dezelfde gezondheidsrisico’s. Wees gerust, af en toe een beetje uitslapen richt heus geen schade aan.

Hoofdpijn voorkomen

Ben je een fervent koffiedrinker? Zet uitslapen dan uit je hoofd. De kans is namelijk groot dat je midden op de dag met flinke hoofdpijn wakker wordt. Dat komt doordat je lichaam om cafeïne vraagt, maar het niet krijgt op de gebruikelijke tijd. Kom je in het weekend echt je bed niet uit? Dan hebben we één tip: laat je een lekker kopje koffie op bed brengen.

Slaap lekker!

#totaalbed #slaaplekker #slaaptips #slaapadvies #slaapadviseur #wakkerworden #hupopstaan #wakker #opstaan #uitslapen #bed