Een dutje doen, midden op de dag. Werkt dat nou wel of niet? Hoe lang moet je slapen om energiek wakker te worden, in plaats van slaperig? En wat als je overdag geen bed tot je beschikking hebt? totaalBED beantwoordt 5 brandende vragen over de powernap.

Slapen overdag, werkt dat?

Van een kort slaapje in de middag, word je energieker, productiever en creatiever. Bovendien vermindert het stress. Na je dutje kun je nieuwe informatie beter opslaan. Piloten van het Amerikaanse ruimtevaartinstituut Nasa zijn na een powernap van 25 minuten ruim 2 uur lang alerter dan wanneer zij wakker blijven.


Kun je slaaptekort inhalen met een powernap?

Als je lange tijd te weinig slaapt, haal je dat alleen in door dieper te slapen. Een siësta helpt dus niet. Een powernap overdag is een extraatje, waarmee je je alertheid overdag vergroot.

Moet je iedere middag de ogen sluiten?

Powernaps werken het beste als je het iedere dag doet. Doe je het iedere dag op hetzelfde tijdstip, dan val je ook sneller in slaap. Dan vraagt een powernap dus ook minder tijd. Doe je het de ene dag wel en de andere niet, dan is het enige resultaat dat je ’s nachts de slaap niet kunt vatten.

Hoe pak je het middag dutje aan?

Zorg dat je in een omgeving bent waar je niet gestoord wordt. Maak het een beetje donker, want duisternis maakt je lichaam slaperig. Probeer steeds ongeveer hetzelfde tijdstip, dezelfde kamer en dezelfde lichtomstandigheden te nemen. Hoe meer routine, hoe beter je slaapt. Zet een wekker, zodat je niet wakker ligt uit angst om je te verslapen. Hang een ‘niet storen’-briefje op de deur, doe oordopjes in en zet je telefoon uit, want een verstoord dutje vaagt alle voordelen van je slaapje weg.

Hoe lang moet een powernap duren?

Hou het binnen het halfuur. Anders word je duf wakker en slaap je ’s nachts minder goed. Voor een nieuwe dosis scherpte op de werkvloer is 10 tot 20 minuten al genoeg.